پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۸۶ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسیه از پیشنهادهای جدید آمریکا در مناقشه بر سر استقرار سپر موشکی این کشور در اروپای شرقی با عنوان "سیگنال مثبت" استقبال کرد.

خبرگزاری اتریش از مسکو و هاربین گزارش داد، سرگئی پریخودکو، یکی از مشاوران سیاست خارجی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفت رهبری روسیه از ایده‌هایی که به تازگی مطرح شده، اطلاع یافته است.
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه گفته بود که راه‌اندازی سپر موشکی تا زمانی که «مدرکی قطعی» دال بر وجود تهدید بالفعل وجود نداشته باشد، می‌تواند به تعویق بیفتد.
پریخودکو گفت: این اظهارات نشانی از آن است که طرف آمریکا به فکر راه حل است.
در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از آمریکا خواسته است تا پیشنهادات خود را به صورت مکتوب ارایه دهد. لاوروف در شهر هاربین چین گفت: ما منتظر این امر هستیم.

درخواست مسکو
دولت آمریکا پیش از این به روسیه پیشنهاد داده بود تا در طرح جنجالی استقرار سپر موشکی مشارکت داشته باشد. رابرت گیتس سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با میرک توپولانک، نخست وزیر جمهوری چک در پراگ اعلام کرد که وی همراه با کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا حضور روسیه در محل استقرار سپر موشکی را پیشنهاد کرده است.
توماس پویار، معاون وزیر امور خارجه چک در همین حال اعلام کرد که توافق این کشور با آمریکا بر سر احداث سیستم راداری آمریکایی در این کشور تا سال آینده میلادی به تعویق افتاده است.

فعال‌سازی سیستم به صورت مشروط
به گفته گیتس، پیشنهاد دوم ارایه شده به روسیه این است که فعال‌سازی سیستم سپر موشکی تنها پس از دریافت شواهدی قطعی صورت گیرد. وی گفت که این سیستم که تاسیساتش در چک و لهستان مستقر خواهد شد، تنها پس از آن مستقر می‌شود که «مدرکی قطعی دال بر تهدید» به دست آید.
گیتس در همین حال «آزمایش موشکی ایران و مواردی از این قبیل» را جزو چنین مدارکی خواند. وزیر دفاع آمریکا در جریان دیدارش از چک با ولاستا پارکانوا، همتای چک خود ملاقات کرد. واسلاو کلاوس، رییس جمهور این کشور نیز با این وزیر آمریکایی ملاقات کرد.
واشنگتن قصد دارد تاسیسات راداری خود را در چک و سیستم رهگیر موشکی‌اش را در لهستان مستقر کند. روسیه این حرکت را تهدیدی علیه امنیت خود ارزیابی می‌کند. سیستم سپر موشکی آمریکا به یکی از میراث‌های جورج بوش، رییس جمهور آمریکا تبدیل خواهد شد که قصد داشت در سال 2009 میلادی حتما مستقر شده باشد. مسکو در همین حال به آمریکا پیشنهاد داده است که از تاسیسات راداری قبله در جمهوری آذربایجان که متعلق به روسیه است، برای مقاصد خود استفاده کند.
طرح‌های سپر موشکی آمریکا همچنین یکی از موضوعاتی است که قرار است در نشست غیررسمی امروز و فردای وزیران دفاع ناتو در شهر نوردویک هلند مورد بررسی قرار بگیرد.

کد خبر 34886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز